A modern sejtelmélet kidolgozása

A sejtelmélet megfogalmazását követően a tudományos kutatás elsősorban a sejtek működésének megfejtését célozta: a mikroszkópiai módszerek tökéletesedésével sorra fedezték fel a különböző sejtalkotókat, jellemezték azok működését. (1897. az endoplazmatikus retikulum, 1898. a mitokondrium és a Golgi-készülék felfedezésének éve, 1882-ben Walther Flemming ábrákkal mutatta be a sejtosztódás folyamata során lezajló változásokat.) Az orvostudomány ekkortól már az egyes sejtek működési zavaraiban kereste a betegségek hátterét, és a gyógymódok is egyre inkább a sejtfunkciók megváltoztatását célozták meg.

A 20. században az elektronmikroszkópia megjelenésével (1931) ill. a különböző elválasztástechnikai módszerek intenzív fejlődésével már ultrastrukturális, azaz a sejtes felbontást meghaladó szinten is vizsgálhatták a sejtalkotókat. A biokémiai technikák az anyagcsere-folyamatok feltárását és sejten belüli elhelyezését tették lehetővé, majd a múlt század második felétől a molekuláris biológiai módszereknek köszönhetően a sejtműködés genetikai háttere is kutathatóvá vált. A rohamosan gyarapodó tudásanyag szükségessé tette a korábbi sejtelmélet megváltoztatását, kibővítését is. A klasszikus alapokon megszületett a „modern” sejtelmélet. Ennek pontjai:

  1. Valamennyi élőlényt sejtek építenek fel;
  2. valamennyi élőlény anatómiai és működési egysége a sejt;
  3. minden sejt élő sejtek leszármazottja;
  4. a sejtek öröklődő információt tartalmaznak (DNS formájában), ami a sejtosztódás során sejtről sejtre adódik tovább;
  5. a sejtek alapvető kémiai felépítése megegyezik;
  6. az élet energiaáramlással járó (biokémiai és anyagcsere-)folyamatai sejtekben mennek végbe.

Facebook

kiskep

Hírek/News

Sajtóközlemény

A projekt célja magyar és angol nyelvű digitális tananyagok fejlesztése a Budapesti Corvinus Egyetem Kertészettudományi Karának hét tanszékén. Az összesen 14 tananyag (hét magyar, hét angol) a kertészmérnök Msc szak és a multiple degree képzés keretében kerül felhasználásra. A digitális tartalmak az Egyetem e-learning keretrendszerével kompatibilis formában készülnek el.

Bővebben

Sikeres pályázat

A projekt célja magyar és angol nyelvű digitális tananyagok fejlesztése a Budapesti Corvinus Egyetem Kertészettudományi Karának hét tanszékén. Az összesen 14 tananyag (hét magyar, hét angol) a kertészmérnök Msc szak és a multiple degree képzés keretében kerül felhasználásra. A digitális tartalmak az Egyetem e-learning keretrendszerével kompatibilis formában készülnek el.

A tananyagok az Új Széchenyi Terv Társadalmi Megújulás Operatív Program támogatásával készülnek.

TÁMOP-4.1.2.A/1-11/1-2011-0028

Félidő

A pályázat felidejére elkészültek a lektorált tananyagok, amelyek feltöltése folyamatban van. 

 

uszt logoTÁMOP-4.1.2.A/1-11/1-2011-0028

Utolsó frissítés: 2014 11. 13.