Korszerű kertészeti traktorok

Szerző: Wieser András

Alapfogalmak

A nemzetgazdaság mezőgazdasági ága növénytermesztési ágazatának alapvető gépei a köznyelvben csak „traktornak” nevezett mezőgazdasági erőgépek, melyek –alkalmazási területüknek megfelelően - nagyon sokféle kialakításúak lehetnek.

A növénytermesztés i ágazat 3 alágazatra osztható:

  • szántóföldi növénytermesztésre : ide tartozik az élelmiszernövény, takarmánynövény és ipari növény-termesztés
  • kertészetre, amely a termesztett növények alapján tovább tagolható gyümölcs-, zöldség- és szőlőtermesztésre
  • gyepgazdálkodásra

A termőföldről szóló törvény alapján a hasznosítás szerint megkülönböztethetünk művelési ágakat, amelyek a termőföld (földterület) alapvető használati formái, módjai (1.1. táblázat).

1.1. táblázat A mezőgazdasági terület és a termőterület fogalma

Művelési ág

szántó

mezőgazdasági terület

termőterület

kert

gyümölcsös

szőlő

gyep

erdő

fásított terület

nádas

halastó

művelés alól kivett terület

 

A kertészeti termesztésben alkalmazható gépek szempontjából megkülönböztethető:

Az ültetvény, mely állandó helyen létesített, hosszú élettartamú termesztés. Az ültetvény létesítése egy hosszútávra szóló döntés. Jellemzői: sok évre telepített, a növények sortávolsága és tőtávolsága meghatározott és több évre kötött. A telepített kultúra sortávolsága akkora, hogy a sorok között gépek mozoghatnak (1.1. ábra). Általában fás szárú növények: műveléskor a mechanikai hatásokat elviselik.

musz1-1amusz1-1b

1.1. ábra Növénysorok között mozgó gépek

Fajtái:

  • gyümölcsfás: alma, körte, barack, cseresznye, meggy, szilva, stb.
  • sövényszerű: szőlő, komló
  • cserjés: bogyós gyümölcsök (málna, szeder, stb.)
  • intenzív: pl. korszerű gyümölcsfa-ültetvények
  • faiskola: szaporítóanyag-termesztés
  • telepített erdő jellegű: pl. energiaültetvény

Vetemény: pl. kertészeti zöldségkultúrák

Jellemzői:

  • a (magról vetett vagy palántázott) kultúra: lágyszárú, kis magasságú
  • sorköztávolsága adott
  • sorköztávolsága akkora, hogy a traktor kereke közötte tud járni (1.2. ábra)
  • magassága akkora, hogy a traktor (és gépei) fölötte tud járni (1.3. ábra)

musz1-2musz1-3

1.2. ábra Vetemény fölött mozgó traktor 1.3 ábra veteményművelés

Traktorok csoportosítása

A traktorokat sokféle szempont szerint csoportosíthatjuk (1.2. táblázat). Az egyes csoportosítási szempontok összefüggnek egymással, hiszen például az univerzális traktorok többféle hajtásrendszerrel is megtalálhatók.

1.2. táblázat A mezőgazdasági traktorok főbb csoportosítási szempontjai és a használatos elnevezések

Főbb csoportosítási szempontok

Szokásos elnevezések

Használatos jelzések

Méret / teljesítmény / vonóerő szerint

nehéz

középnehéz

könnyű

Járószerkezet szerint

gumikerekes

lánctalpas

gumihevederes

Erőátviteli szerkezet szerint

mechanikus

hidraulikus (hidrosztatikus)

vegyes (teljesítményelágazásos)

power-split

Hajtásrendszer szerint

mellsőtengely-hajtás

FWD / 2WD

mellső segédhajtású

FWA / MFD

hátsótengely-hajtás

RWD / 2WD

összkerékhajtás

4WD / AWD / 4x4

lánctalpas / gumihevederes

Sebességváltómű szerint

tolófogaskerekes

szinkronváltó

terhelés alatt részben vagy teljes tartományban változtatható

semi-powershift

full-powershift

CVT

IVT

hidrosztatikus fokozatmentes

Kormányzási rendszer szerint

mellsőkerék-kormányzás

2WS

összkerék-kormányzás

4WS / AWS

ízelt / csuklós kormányzás

fordítófékes kormányzás

csúszókormányzás

skid-steer

Alkalmazási terület szerint

szántótraktor

univerzális traktor

különleges traktorok

kertészeti traktor

eszközhordozó

ültetvénytraktor

hidas traktor

fűnyíró traktor

erdészeti traktor

kommunális traktor

 

Kertészeti traktorok

A kertészeti traktorok speciális alkalmazási területek miatt az univerzális traktorokhoz képest különleges szerkezeti kialakításokat igényelnek, amelyek a különböző művelési ágak szerint eltérőek. A kiemelten fontos alkalmazási követelmények, mely területeken napjainkra jelentős újítások/fejlesztések is történtek:

  • keskeny építési forma a növénysorok közötti haladáshoz
  • állítható nyomtáv és - hasmagasság a növénysorok fölötti haladáshoz
  • sok sebességfokozat, illetve fokozatmentes hajtásrendszer
  • fordulékonyság: kis fordulókör-sugár a növénysorok váltásához, illetve fűnyíró traktoroknál akadályok kikerülésére
  • fokozott stabilitás pl. lejtős terepen való munkavégzéshez
  • univerzalitás: mellső/hátsó munkagép-csatlakoztatási lehetőségek (3-pont függesztés, TLT, hidraulikus csatlakozások), valamint széles adapterválaszték legyen rendelhető

Néhány korszerű megoldás a fenti követelmények teljesítésére:

Kormányzás:

  • SuperSteer (New Holland)
  • ZeroTurn
  • Synchro Steer (Cub Cadet)

Stabilitás: KombiTrak/TerraTrac (Aebi)
Kommunális traktorok:  KommunalTrak (KT), MFH (Aebi)
Univerzalitás: Tecno (Avant)

Ültetvénytraktorok

Az alapvetően az univerzális traktorok nagyságrendjébe tartozó ún. „ültetvénytraktorok” fixen, sok évre telepített, adott sortávolságú növénysorok között mozognak, ezért alapvető követelmény a keskeny szerkezeti kialakítás és keskeny nyomtáv (1.4. ábra).

musz1-4amusz1-4b

1.4. ábra Ültetvénytraktorok alkalmazása

Ültetvénytraktor feladatai :

  • az ültetvény telepítéséhez szükséges gépek működtetése

(pl. támrendszer építése: gödörfúrás, cölöpverés)

  • az ültetvény talajműveléséhez szükséges gépek működtetése 

(pl. oldalazó szántás, -tárcsázás, -talajmarás, nyesedékaprítás és -bedolgozás, stb.)

  • az ültetvény növényeinek kezeléséhez szükséges gépek működtetése

(pl. sövény-nyírás, koronaalakítás, gépi ill. kézi metszéshez energia biztosítása)

  • az ültetvény növényvédelemhez szükséges gépek működtetése

(pl. növényápolás, öntözés, sövény- és koronapermetezés)

  • az ültetvény betakarításához szükséges gépek működtetése

- gyümölcsszedés elősegítése, pl. farázók működtetése
- kézi gyümölcsszedő eszközök vontatása
- gyümölcsszedéskor anyagszállítás:

 - üres ládák kihelyezése
 - szedők és termény szállítása
 - telt ládák beszállítása

Ültetvénytraktor jellemzői (1.5. és 1.6. ábra):

  • a traktor méretének igazodnia kell a sortávolsághoz és a növény magasságához
    - keskeny nyomtávú: külső szélesség ≈ 60 cm-rel kisebb, mint a sortáv
    - (hidas traktor): több sort áthidaló, a növényzet fölött halad
    - (univerzális traktor) szántóföldi kertészeti kultúrákhoz állítható nyomtáv

  • alacsony tömegközéppont: a lejtős terepen borulásveszély ! (pl. szőlő)
  • növelt hasmagasság
  • nagyfokú mászóképesség a lejtős terepen való mozgáshoz (pl. szőlő)
  • kis fordulási sugár (a sortávolság által meghatározott keskeny forduló miatt)
  • kis talajnyomás és csúszás (szlip), mivel sok évig évente sokszor kell végigmennie ugyanazon a nyomon
  • a vezető jó kilátása az ültetvényt művelő eszközökre, különös tekintettel a szűk sortávolságra és a sűrű lombozatra
  • a művelési sebességtartományban ( 2 – 8 km/h ) finom lépcsőzetű sebességváltás
  • mászósebesség-fokozat ( ültetéshez: ≈ 500 m/h )
  • mellső és hátsó függesztőszerkezet / hidraulikus csatlakozás a munkagépek hajtásához: sok különböző adapter csatlakoztatási lehetősége
  • mellső és hátsó TLT (motorfordulat-arányos fordulatszámmal is)
  • komfortos és biztonságos munkafeltételek (lejtő, ágak, permetezés) a vezető számára

musz1-5musz1-6

1.5 ábra Ültetvénytraktor 1.6. ábra Keskeny nyomtávolsávú traktor

A szántóföldi vetemények műveléséhez alkalmazott traktoroknál elvárás az állítható nyomtáv és a nagy hasmagasság.

Korszerű kertészeti traktorok kormányzása

SuperSteer

A New Holland még 1992-ben szabadalmaztatott egy új kormányzási rendszert: a SuperSteer-t (1.7. ábra). Az elnevezés a kerekek hagyományosnál nagyobb elfordíthatóságára utal. A SuperSteer kormányszerkezet lehetővé teszi a fordulási sugár radikális csökkentését (a gyári leírások szerint akár mintegy 30%-kal), és ezzel a fordulási gépidő csökkentését is (1.8. ábra).

A traktoroknál jelenleg a szokásos max. kerékbefordulási szög ≈ 55o, mivel nagyobb szögeknél a kormányzott kerekek beleütköznének a traktor testébe. A SuperSteer mellső hidak automatikus összkerékhajtás-kapcsolással, max. 75°-os bekormányzási szöggel akár 3,4 m-es fordulási sugarat tesznek lehetővé.

musz1-7

1.7. ábra New Holland T4050 traktor

musz1-8

1.8. ábra SuperSteer kormányzás fordulóköre

A SuperSteer kormányszerkezet tehát a forgózsámolyos és tengelycsonk-kormányzást kombinálja a minél kisebb fordulókör-sugár elérésére. (1.9. és 1.10. ábra)

musz1-9

1.9. ábra SuperSteer fordulókör

musz1-10

1.10. ábra A SuperSteer kormányzással elérhető bekormányzási szög két összetevője

musz1-11

1.11. ábra SuperSteer kormányzás alapelve

Ahogy a 1.11. ábrából látható, a bekormányzási szög két szög: a tengelycsonk-kormányzási szög (≈ 50…55°) és a forgózsámoly-szerű mellsőtengely-elfordulási szög (max. ≈ 20°) összege.

A megoldás újdonsága az, hogy a mellső híd a „forgózsámoly” forgáspontja előtt helyezkedik el. Ennek az az eredménye, hogy a „forgózsámoly” elfordulásakor a belső kormányzott kerék távolodik a traktor testétől (ezáltal csökkentve a beleütközés lehetőségét), miközben a külső kerék a traktor orra elé fordul (1.12. ábra)

musz1-12amusz1-12b

1.12. ábra NH T4000 gépcsoport fordulása gyümölcsösben

A konkrét szerkezeti megvalósítások előnye, hogy a mellső pótsúly közvetlenül a mellső hídon van, ezért összkerék-hajtás esetén a vonóerő kormányzáskor is közel állandó.

A szerkezeti kialakításból azért származik egy probléma is: a mellső 3-pont függesztés (mivel a mellső hídhoz van rögzítve) nem fordul el teljes mértékben, csak a forgózsámoly elfordulását követi. Ráadásul a mellső TLT egyáltalán nem fordul, ami ilyen nagy bekormányzási szögnél a mellső kardántengely ütközését okozhatja az egyéb szerkezeti részekkel. (1.13. ábra)

musz1-13

1.13. ábra SuperSteer mellső 3-pont függesztés és mellső TLT

Fűnyíró traktorok

musz1-14

1.14. ábra Helyben forduló fűnyíró gép

musz1-15

1.15. ábra A mellső önbeálló kerekek

Közismert a zsúrkocsi, a bevásárlókocsi, a babakocsi, stb. (de pl. fotelgörgő is) azon tulajdonsága, hogy akármerre toljuk, a mellső kerekek mindig maguktól beállnak a haladás irányába.

Ezt az elvet használják ki az ún. „zero-turn”, azaz helyben forduló fűnyíró traktorok kormányzásánál, amelyeknél fontos követelmény az „akadályok” (pl. fatörzsek, cserjék, bokrok, stb.) minél jobb megközelítése és körbejárása, hogy lehetőleg ne hagyjon nyíratlan területet.

A szerkezeti kialakításnak két fő jellemzője van:

1. A mellső kerekek nem hajtottak. Függőleges forgástengely körül 360°-ban szabadon elfordulhatnak, de fontos alapelv, hogy a kerekek saját forgástengelye ugyan merőleges a függőleges forgástengelyre, de ahhoz képest kitérő helyzetű (1.15 ábra).
2. A hátsó kerekek nem fordulnak (rögzített tengelyűek) , és egymástól függetlenül, hidrosztatikusan hajtottak. Az 1.14 ábrán látható két vezérlőkarral a kezelő fokozatmentesen, egymástól függetlenül szabályozhatja a két hátsó hajtókerék fordulatszámát, sőt forgásirányát is.

Mivel a fordulókör középpontja a hátsó, fix tengely középpontja lesz (ellentétben a hagyományos mellsőkerék-tengelycsonk kormányzással, ahol a fordulókör középpontja a hátsó hajtott kerekek tengelyvonalának meghosszabbításán, a járművön kívül van), egyúttal a hajtás vezérlésével lehetővé válik akár a helyben-fordulás is (1.16. ábra). Ez utóbbi esetben a két hátsó hajtott kerék azonos fordulatszámmal, de ellentétes forgásiránnyal jár.

musz1-16

1.16. ábra Helyben-fordulás fordulókör-sugara

A megoldás egyik gyakorlati hátránya, hogy éles forduláskor a beálló mellső kerekek túrhatják a talajt és a gyepet, ami különleges, érzékeny gyepeknél okoz károsodást. A másik gondot lejtős területeken a kisebb stabilitás okozhatja.

Szinkronizált kormányzás

musz1-17amusz1-17b

1.17. ábra Synchro-Steer fűnyíró traktorok

A Cub Cadet cég által 2009-ben szabadalmaztatott Synchro-Steer kormányzási eljárás tulajdonképpen a „helyben-forduló” traktorok továbbfejlesztése, főleg az előbb említett túrási és stabilitási problémák megoldására (1.17. ábra). A megoldás megtartotta a hátsó kerekek független hajtását, de a vezérlést az operátor által elfordított kormánykerék végzi, amely egyben a mellső kerekeket is elfordítja.

musz1-18

1.18. ábra Synchro-Steer elve

Az 1.18. ábrán láthatóan, amikor a kormánykereket elfordítják, a mellső kerekek elfordulnak, egyúttal hidraulikusan szabályozva a hátsó hajtott kerekek fordulatszámát és szükség esetén a forgásirányát is. A haladási sebesség vezérlésére két lábpedál szolgál. A megoldás természetesen biztosítja a helyben-fordulási lehetőséget is (1.19. ábra) és jelentősen növeli lejtős terepen a forduláskori stabilitást.

musz1-19

1.19. ábra Synchro-Steer helybenfordulása

Fűnyíró traktorok stabilitása

A fűnyíró traktoroknak gyakran kell lejtős terepen (domboldalon, árokparton, töltés- vagy gátoldalon) dolgozniuk. Ilyenkor a traktor stabilitása az egyik elsődleges szempont. Az 1950-es években fejlesztette ki az osztrák Rasant cég a speciális, elsősorban alpesi legelőkre alkalmas erőgépét (1.20. ábra). A céget később a svájci AEBI cég felvásárolta, és 1976 óta a (TerraTrac) TT-erőgépcsaládja (60… 95 kW, 80… 130 LE motorteljesítmény-tartományban) az egyik legismertebb világszerte (1.21., 1.22. és 1.23. ábra)

musz1-20

1.20. ábra Rasant KombiTrak

A kialakítás főbb jellemzői:

  • a fokozott stabilitás érdekében a lehető legalacsonyabb tömegközéppont. Ezt szolgálja a kerekenként, a hagyományoshoz képest fordítva alkalmazott portáltengely-rendszerű véglehajtás.
  • a stabilitást szolgálja, hogy a tengelytáv/nyomtáv aránya közel 1:1
  • fokozatmentes (IVT), hidrosztatikus összkerék-hajtás (4x4, 4WD) a mozgékonyság biztosítására
  • összkerék-kormányzás (4WS) a fordulékonyság érdekében
  • kiváló terepjáró-képesség különleges mintázatú, esetenként kettőzött gumiabroncsokkal
  • a kezelői komfort érdekében rezgéscsillapított, nyitható tetejű és ROPS védelemmel ellátott panorámás vezetőfülke
  • az univerzális alkalmazást segíti a mellső és hátsó 3-pont-függesztés és TLT, valamint a hidraulikus csatlakozók
  • opcióként szabadalmaztatott intelligens terepprofil-követő automatika a mellső függesztőműre szerelt fűnyíró adapterekhez
  • AEBI TerraTrac

musz1-21

1.21. ábra TerraTrac TT70

musz1-22

1.22. ábra Mellső csatlakozások

musz1-23musz1-23b

1.23. ábra TerraTrac jellegzetes méretarányai: TT75 és TT270

A TerraTrac hajtásrendszerét (1.24. ábra) a vezetőülés mellett elhelyezett dízelmotor, nagynyomású hidraulikaszivattyú és hidromotor alkotja. A teljesítményt a középső differenciálmű osztja szét a mellső és a hátsó tengelyek között. Mindkét tengelyen található még 1-1 differenciálmű a féltengelyek szétválasztására. A kerekeknél alkalmazott portáltengely-rendszerű véglehajtás a borulás elleni alacsony tömegközéppontot biztosítja, bár ez az alacsony hasmagasság miatt rontja a terepjáró-képességet. A mellső és hátsó TLT-ket a diesel-motorra épített mechanikus elosztómű hajtja.

musz1-24

1.24. ábra TerraTrac hajtásrendszere (forrás: AEBI gyártmánykatalógus)

Az erőgép-család csúcskategóriája a TT270 (1.25 és 1.26. ábra)

musz1-25

1.25. ábra TerraTrac TT270

musz1-26

1.26. ábra TT270 munkában (talajmaróval felszerelve)

TerraTrac fűnyírók munkában

Extrém lejtő
musz1-28a

 musz1-28b
 musz1-28c
 musz1-28d

1.28. ábra TerraTrac fűnyírók alkalmazásai

Az fenti ábrában példaként összegyűjtött képek jól mutatják a traktortípus alkalmazhatóságát meredek lejtős terepeken. Fűnyíró adapterek használatakor a hirtelen terepváltozásból származó munkavégzés-romlást a mellső függesztőmű intelligens talajprofil-követő szabályozása akadályozhatja meg (1.29.ábra), amely elektronikusan vezérelt hidraulikus nyomásszabályozással működik.

musz1-29amusz1-29b

1.29. ábra Hirtelen lejtés, hirtelen emelkedés

Bár a traktortípust eredetileg fűnyírásra fejlesztették ki, mai kialakításai már nehéz terepen való univerzális alkalmazást is lehetővé tesznek. A csatlakozási lehetőségeknek, a sokféle adapternek és a jó terepjáró képességnek köszönhetően végezhető vele pl. mulcsozás, hóeltakarítás, hómarás, de alkalmas kisebb gépek vontatására, illetve szállítására is.

Kommunális traktorok

Az alapgép továbbfejlesztésével az AEBI cég kifejlesztette a KT (KommunalTrak) hátsó raktérrel rendelkező, csuklós kormányzású gépcsaládot, melynek típusait elsősorban városi környezetben takarítógépként, valamint parkokban fűnyírásra és hulladékgyűjtésre használják (1.30. ábra)

musz1-30

1.30. ábra AEBI KT-50

Az MFH (MaschinenFabrik Hochdorf) jelű AEBI-gépcsalád a sokféle adaptercsatlakozási lehetőségnek köszönhetően kiválóan alkalmas városi utcák, utak úttisztítására, locsolására, lomb- és hóeltakarítására. (1.31. ábra)

musz1-31amusz1-31b

1.31. ábra MFH 2500 úttisztító gép

Az alapgép kiváló terepjáró tulajdonságát hasznosítja a TP (TransPorter) meredek lejtőkre alkalmas szállítójármű-családja is, melynek van 6x6 hajtásképletű rendfelszedő-rakodó típusa (TP97) is (1.32. ábra)

musz1-32

1.32. ábra TP szállítójármű

Kertészeti kistraktorok

Állandóan növekvő az igény a kisméretű, univerzálisan használható, rendkívüli fordulékonyságú, széles adapter-választékkal rendelkező kisgépek iránt. Az építési forma legjellemzőbbje az 1960-as évek óta általánosan használt, talán már mindenki által látott Bobcat-kategória.

AVANT Tecno

E kategória egyik legújabb gépcsaládja az 1991-ben alapított finn Avant cég Tecno gépválasztéka, mely elsősorban mellső adapter-csatlakozási megoldásával tűnik ki. A sokoldalú Avant kisgépek alkalmasak a legkülönbözőbb szűk terekben (építőiparban, mezőgazdaságban, kert- , és parképítés, illetve - fenntartás során jelentkező) feladatok ellátására, legyen az földmunka, rakodás, vagy akár fűnyírás. (1.33. ábra)

A gépcsalád fő jellemzői:

  • állandó összkerék (4x4) hidrosztatikus hajtás a kerekekbe épített hidromotorokkal. A vezérlés két pedállal történik: az egyik a jobb-, a másik a bal oldali kerekek sebességét szabályozza fokozatmentesen. A sebesség arányos a pedál lenyomásával.
  • széles motorválaszték 13…50 kW (18..70 LE) között (benzines és dízel)
  • csúszókormányzás (helyben-fordulási lehetőséggel) vagy csuklós kormányzás a talaj- és gyepkímélés érdekében
  • mellső hidraulikus adapter-csatlakozás újszerű megoldása („ormány”). A mellső emelés joystick-rendszerű karral vezérelhető.
  • szintszabályozós gém: automatikus vízszintbe állás lehetőségével
  • adapterek sokasága: univerzális használhatóság, multifunkcionális erőgép (több mint 50-féle rendelhető adapter pl. földmunkákhoz, rakodáshoz és különböző hidraulikusan hajtott adapterek munkavégzéshez)
  • hátsó vonóhorog: vontatás lehetősége
  • alacsony tömegközéppontja nagy stabilitást biztosít
  • kezelői komfort: 360° panorámás kabin, védőtető, borulásvédő csőváz (ROPS)
  • opciók: forgófény, stb.

musz1-33

1.33. ábra Avant Tecno fűnyíró adapterrel

Az Avant gépcsalás annyiban is hasonlít a Bobcat-hoz, hogy egyes típusainál a Bobcat-nál már régóta megismert csúszókormányzási módot (angolul: skid-steer, gyakran ezt használják magyar gyártmánykatalógusok is) alkalmazzák a minél kisebb fordulókör, sőt helyben-fordulás érdekében.

musz1-34amusz1-34b

1.34. ábra Skid-Steer kormányzás elvi felépítése

A „skid-steer” tipikusan a kisméretű, nagy mozgékonyságot igénylő targoncák, univerzális minirakodógépek kormányzási módja, amely tulajdonképpen a lánctalpas kormányzás elvét és annak minden üzemmódját (beleértve a helyben-fordulást is) valósítja meg kerekes járműveknél.

A kis dízelmotor egy kettős fogaskerékszivattyút hajt meg, mely oldalanként egy-egy hidromotort táplál nagynyomású olajjal. A két hidromotor fordulatszáma és forgásiránya két vezérlőkarral („joystick”) fokozatmentesen szabályozható. A hidromotorok kényszerkapcsolatú hajtással (jellemzően lánchajtással) forgatják az azonos oldali kerekeket a teljes szinkronitás érdekében. A megfelelő, szimultán kétoldali vezérléssel elérhető, hogy a kétoldali kerekek azonos fordulatszámmal, de ellentétes irányban forogjanak, és ezzel a jármű fordulóközéppontja a tengelytáv fele és a nyomtáv fele által meghatározott pont lesz: tehát a jármű helyben fordul. Hátránya az eljárásnak, hogy szilárd (pl. aszfalt vagy beton) felületen nagy a gumiabroncsok csúszásából származó kopás, míg pl. talajon nagy a talajkárosítás mértéke. (1.34. ábra)

Az igazán újszerű a mellső adaptercsatlakozás: ez egy középső, emelhető karon található. Itt vannak elhelyezve az aktív adapterek hajtásához szükséges hidraulikus csatlakozók is. (1.35. ábra)

musz1-35amusz1-35b

1.35. ábra Avant Tecno mellső függesztés balra: felemelve, jobbra: leengedve

A csuklós kormányzás (1.36. ábra) csökkenti a talaj- és növénykárosodást. Az automatikus vízszintbe állás lehetőségével rendelkező szintszabályozós gém működésére az 1.37. ábra mutat példát.

musz1-36

1.36. ábra Csuklós kormányzás

musz1-37

1.37. ábra Az emelőgém automatikus szintezése

A következő, 1.38. ábrában a kisgép néhány jellegzetes alkalmazása látható.

Fűnyírás
musz1-38a

 Fűnyírás

musz1-38b

Takarmánykezelés
musz1-38c

Földmunka 
musz1-38d

Hókotrás

musz1-38e

Vontatás

musz1-38f

Rakodás
musz1-38g

 

Bálaforgatás
musz1-38h

1.38. Avant Tecno alkalmazási lehetőségei

Quadok

A jármű az 1960-as években, Japánban alakult ki az elzárt hegyi falvakból a városba való eljutáshoz, ezért nem véletlen, hogy ma is a legnevesebb gyártók japán cégek: Honda, Yamaha, Kawasaki. A quad 1970-re megjelent Amerikában is, először mint sport-jármű.1980-tól az amerikai farmerek is kezdték használni közlekedésre (terepen), szállításra, később az erdő-, vetemény- és szőlőművelésben, sőt az állattenyésztésben is, pl. szarvasmarhák terelésére is. Ma már külföldön gyakran alkalmazzák a kertészetben is a quad járműveket, mivel kis mérete, mozgékonysága, jó terepjáró képessége erre alkalmassá teszi. Haszongépjárműként való alkalmazásakor általában ATV (All Terrain Vehicle) néven emlegetik. Ma már sokféle adapter, tartozék is kapható hozzá: különböző vonóhorgok, mellső vagy hátsó függesztőmű, de akár TLT-vel is rendelhető. (1.39., 1.40. és 1.41. ábra)

Amerikában a jogszabályok külön kategóriaként (MAV: Multipurpose Agricultural Vehicle), multifunkcionális mezőgazdasági járműként definiálják.

musz1-39

1.39. ábra 3-pont függesztés ATV-n

Az ATV-k főbb jellemzői:

  • összkerék-hajtás
  • motorja általában 400 cm3-nél nagyobb
  • teljesítménye 25 kW-nál (35 LE-nél) nagyobb
  • tömege általában meghaladja a 350 kilogrammot
  • jellemzően kisebb tömegek szállítására általában elöl és hátul rakfelület van kialakítva rajta,
  • vonószerkezettel ellátott

musz1-40

1.40. ábra A Yamaha 1988-ban gyártott, TLT-vel ellátott ATV-t (Terrapro PTO)

musz1-41

1.41. ábra Fűnyírás TLT-s ATV-vel

A „quad” ATV-ként mára a farm-gazdaságok sokoldalú, hasznos gépévé nőtte ki magát. Az 1.42. ábrában néhány jellegzetes mezőgazdasági alkalmazás látható.

 
musz1-42a

Szállítás
musz1-42b

 musz1-42c  musz1-42d

Permetezés
musz1-42e

Fűnyírás
musz1-42f

Vontatás
musz1-42g

 musz1-42h

Tereprendezés
musz1-42i

 musz1-42j

1.42. ábra Az ATV mezőgazdasági alkalmazásai

Ellenőrző kérdések

1/ Hogyan csoportosíthatók a mezőgazdasági traktorok?
2/ Melyek egy ültetvénytraktor fő jellemzői és feladatai?
3/ Mi az alapelve a SuperSteer kormányzási módnak? Vázolja fel az elrendezést!
4/ Ismertesse a helybenforduló fűnyíró traktorok szerkezeti felépítését!
5/ Miért fontos a fűnyíró traktorok fokozott stabilitása? Milyen szerkezeti megoldásokkal biztosítják ezt?
6/ Jellemezze a korszerű univerzális kistraktorokat!
7/ Hogyan működik a kerekes csúszókormányzás?
8/ Mit jelent az ATV jármű és mely területeken lehet ezeket alkalmazni a mezőgazdaságban?

Facebook

kiskep

Hírek/News

Sajtóközlemény

A projekt célja magyar és angol nyelvű digitális tananyagok fejlesztése a Budapesti Corvinus Egyetem Kertészettudományi Karának hét tanszékén. Az összesen 14 tananyag (hét magyar, hét angol) a kertészmérnök Msc szak és a multiple degree képzés keretében kerül felhasználásra. A digitális tartalmak az Egyetem e-learning keretrendszerével kompatibilis formában készülnek el.

Bővebben

Sikeres pályázat

A projekt célja magyar és angol nyelvű digitális tananyagok fejlesztése a Budapesti Corvinus Egyetem Kertészettudományi Karának hét tanszékén. Az összesen 14 tananyag (hét magyar, hét angol) a kertészmérnök Msc szak és a multiple degree képzés keretében kerül felhasználásra. A digitális tartalmak az Egyetem e-learning keretrendszerével kompatibilis formában készülnek el.

A tananyagok az Új Széchenyi Terv Társadalmi Megújulás Operatív Program támogatásával készülnek.

TÁMOP-4.1.2.A/1-11/1-2011-0028

Félidő

A pályázat felidejére elkészültek a lektorált tananyagok, amelyek feltöltése folyamatban van. 

 

uszt logoTÁMOP-4.1.2.A/1-11/1-2011-0028

Utolsó frissítés: 2014 11. 13.